صنعت پایین دست پتروشیمی

بازیگران پایین دستی در صنعت انرژی با برخی از بزرگترین چالش‌هایی که در این چند دهه دیده شده‌اند، روبرو هستند. اگرچه این موارد ممکن است روی قیمت‌ انرژی‌های ناپایدار متمرکز شود، اما شرکت‌های پایین دست با خطرات دیگری روبرو هستند. در صدر این لیست، تحولات در حال انجام در بازسازی این صنعت، قوانین مقررات جدید و ادغام شرکت‌ها است. در این محیط، آنچه برای رقابت لازم است، یک استراتژی بلند مدت برای بهبود بهر‌وری عملیاتی، کاهش هزینه‌ها و محافظت از درآمدها و حاشیه‌های بازار است.

آینده سودآوری در بخش پالایش

در دهه‌های آینده چشم انداز پالایش به پنج راهبرد کلیدی بستگی دارد:

اتخاذ ابزار و قابلیت‌های دیجیتال. استفاده از امکانات، خدمات و برنامه‌های دیجیتال در بخش پالایش نفت در دستیابی به کاهش هزینه‌ها، افزایش ایمنی و بهینه سازی سریع‌تر و یکپارچه کمک می‌کند. برنامه‌های کاربردی شامل هوش مصنوعی برای بهینه سازی فرآیند تولید و همچنین اتوماسیون مدیریت مواد و مدیریت دارایی دیجیتال می‌شود. به عنوان نمونه، شرکت‌ها می‌توانند قابلیت اطمینان از دارایی‌ها را به وسیله مدیریت تعمیر و نگهداری پیشرفته، با استفاده از داده‌های بزرگ و الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای بهینه سازی چرخه‌های نگهداری و پیش بینی خرابی تجهیزات مهم بهبود بخشند.

دستیابی به برتری عملیاتی. امروزه پالایشگاه‌ها با توجه به مشخصات محصول و تغییر در تولید گازهای گلخانه‌ای پالایشگاه‌ها، با افزایش مقررات مواجه هستند که نیاز به سرمایه گذاری‌های بزرگی دارند و در عوض بازده کوتاه مدت را به همراه نخواهد داشت. برای موفقیت در این محیط، پالایشگاه‌ها باید بر روی برتری عملیاتی متمرکز شوند، که با ایجاد یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری با مدیریتی ایده‌آل، انگیزه‌ها و تجربه‌های اقتصادی را در سطحی عملیاتی اجرا کنند؛ پس باید:

  • اولویت بندی KPI‌های کارخانه‌ها که عملکرد اقتصادی را در زمانی واقعی هدایت می‌کنند.
  • با توجه به عملکردهای بهینه شده و حدود واقعی، اهداف عملیاتی کارخانه را به چالش می‌کشد.
  • الگوریتم‌های پیش‌بینی قدرتمند، امکان درک کامل از روند موجود در هر نقطه از شرکت را فراهم می‌کند.
  • سیستم اتوماسیون وسیع‌تر از طریق کنترل پیشرفته عملیات با چشم اندازی اقتصادی‌تر.
  • مدیریت بخش‌ها را به گونه‌ای تغییر دهید که سبب ارتقاء پاسخگویی و مشارکت اپراتورها باشد.

تجزیه و تحلیل پیشرفته در برنامه‌ریزی‌ها و زمان‌بندی فرآیندها. فرآیندهای برنامه‌ریزی فعلی بیشتر پالایشگاه‌ها از یک رویکرد آزمون و خطا مبتنی بر تجربه برنامه‌ریزی‌ها پیروی می‌کند. اما با افزایش پیچیدگی‌ها باید برنامه ریزی‌ها ارتقاء یابند و یادگیری ماشینی را با خود همراه کنند؛ برنامه‌ریزی‌های استاندارد، برنامه‌های 30 روزه بهینه سازی شده و پاسخی چابک به پردازش احتمالات؛ مزایا و فرصتی‌هایی خاص را در بخش نفت خام مشخص می‌کند. فرصت و مزایای اصلی شامل موارد زیر است:

  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی‌های بهینه سازی شده مبتنی بر اقتصاد.
  • ثبات بالاتر در عملیات‌های پالایشگاهی
  • واکنش سریع به حوادث غیر منتظره
  • افزایش در تعداد فراورده‌های خام حاشیه‌ای

دیجیتال سازی تعمیر و نگهداری. فعالیت‌های تعمیر و نگهداری تأثیر مالی زیادی بر سود و زیان پالایشگاه‌ها دارند (به طور معمول یک سوم هزینه‌های نقدی غیر حساس)، به علاوه بر در دسترس بودن پالایشگاه تأثیر می‌گذارد. داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته در یک اکوسیستم صنعتی، امکان تصمیم گیری بهینه و همچنین قابلیت اطمینان بهتر را فراهم می‌سازند:

  • پیش بینی تعمیر و نگهداری بر اساس داده‌های عملیاتی و ویژگی‌های استاتیکی
  • متصل کردن شرکت‌ها، نیروی کار و بخش‌های تعمیر و نگهداری به یکدیگر با دیجیتال سازی.
  • بهبود و سلامت ساز و کار دارایی‌ها.

بهینه سازی معاملات و زنجیره تامین. اجرای MARPOL ( اصلی ترین کنوانسیون بین المللی است که با هدف جلوگیری از آلودگی کشتی‌ها ناشی از علل عملیاتی یا تصادفی انجام می شود.) منجر به اختلال در بازار برای سال‌های 2019 تا 2022 خواهد شد. برای کسب سودآوری از این آشفتگی‌ها، پالایشگاه‌ها باید از انعطاف پذیری لازم برای پردازش تعداد زیادی از انواع مواد خام برخوردار باشند و بتوانند ارزیابی دقیقی از مسائل داشته باشند، که نیاز به عملیات‌های بازرگانی و زنجیره تأمین دارند تا بتوانند عمیقاً در کلیه عملیات پالایش و پتروشیمی یکپارچه شوند. این امر به آن‌ها توانایی استخراج حداکثر ارزش را از سیستم و بهره گیری از نوسانات کوتاه مدت در بازارهای بین المللی می‌دهد.

اختلالات و فرصت‌های موجود در زنجیره تأمین پتروشیمی

پایداری. چالش‌ها در بحث پایداری یک اولویت جهانی است که به شدت به مقررات دولت و الگوهای تقاضای مصرف کننده تأثیر دارد. از این رو هرچه این صنعت و دنیا به طور فزاینده‌ای به سمت “اقتصاد دایره‌ای” حرکت می‌کند، بازیگران نهایی و بازیکنان شیمیایی برای تغییر مصمم‌تر می‌شوند. برای نمونه، چنین تغییراتی روی بسته بندی تأثیر بسزایی خواهد داشت و گرفتن تصمیمات استراتژیک در حال حاضر به شرکت‌ها کمک می‌کند تا پیش بروند و از این مرحله به بهترین شکل گذر کنند.

دیجیتالی سازی. شرکت‌های پتروشیمی و شیمیایی پیشرو شروع به دیجیتالی شدن کرده‌اند، اما در کل صنعت این امر در حال کاهش است و پتانسیل زیادی برای کسانی که از این شکاف دیجیتالی استفاده کنند وجود دارد. برای نزدیک شدن به این دگرگونی نیاز به سه دیدگاه و حرکت است. نخست، در کارها دیجیتال سازی را به کار ببرید تا دگرگون سازی از ریشه و هسته تجارت تغییر پیدا کند. دوم، پیشنهادهای جدیدی پیدا کنید که از طریق دیجیتال سازی قابل ساخت باشد. و سوم، تیم‌هایی را فعال کنید تا بتوانند استراتژی‌های دیجیتال را به طور موثر در طولانی مدت اجرا کنند.

تغییر استراتژی‌های جغرافیایی. صنایع شیمیایی در خاورمیانه در حال انتقال به محصولات با ارزش بالاتر و تمرکز کمتر بر صادرات است. همچنین چین در تلاش است تا بیشتر از صنایع شیمیایی خود برای تمرکز بیشتر روی محصولات با ارزش و تمیزتر و کارآمدتر استفاده کند. این روندها، همراه با تغییر تعرفه‌ها و تغییر در NAFTA و سایر توافق نامه‌های تجاری، تأثیر خود را بر گردش کالا و قیمت گذاری در زنجیره ارزش خواهد گذاشت.

روش‌های ساخت جدید و مواد جدید. انتظار می‌رود که چاپ پلیمری سه بعدی تا سال ۲۰۳۵ به یک صنعت ۱۸۰ میلیارد دلاری رشد یابد؛ و چالش‌ها و فرصت‌هایی را برای مدل‌های تجاری شرکت‌های رزین در نظر بگیرند.

مسیرهای جایگزین برای اولفینها. تغییر شکل چشم انداز سوخت باعث تغییر تجارت مواد اولیه می‌شود و مسیرهای مبتنی بر متان به الفین‌ها را امکان پذیرتر می‌کند تا منحنی عرضه جهانی و بازی‌های منطقه‌ای برای اتیلن و مشتقات آن‌ها تغییر شکل یابد.

تصحیح چشم انداز. قوانین و مقررات سوخت بانکر بنزین MARPOL منجر به تغییر در خروجی پالایشگاه‌ها خواهد شد و تأثیر بالقوه‌ای بر عرضه پروپیلن خواهد داشت. علاوه بر این، کاهش تقاضای بنزین منجر به اضافه آمدن نفتا و حتی پتانسیل خاموش شدن پالایشگاه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

.

پدیدآورنده: نوید شریفی

استراتژی‌های پایین دست نفت و گاز: پالایش و پتروشیمی
برچسب گذاری شده در:     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *